=
=
[calendar id="100262"]

av | 12. mai 2026 | Det kristne liv


Manifestering, eller law of attraction, er ideen om at riktig sinnsinnstilling, tanker eller visualiseringer gjør at de blir virkelige. Man tiltrekker seg liksom gode eller dårlige ting, avhengig av om man har positive eller negative tanker.

Motivasjon for manifestering

Å være optimistisk innstilt er ofte veldig bra. Det er også flere ting som gjør at manifestering virker tiltalende:

1.  Troen på manifestering gir et rammeverk som forklarer noe vi alle opplever, nemlig at det finnes gode og onde ting i verden.

2.  Manifestering gir oss en følelse av kontroll i kaotiske situasjoner, og det gjør at vi tror vi kan påvirke både verden og vår egen skjebne på en nærmest guddommelig måte.

3. Manifestering kan virke betydningsfullt fordi det knytter oss til universet og gir tilhørighet gjennom å oppheve et tydelig skille mellom oss selv og universet.

Når livet er vanskelig eller lett

Livet kan gå skikkelig galt for oss, selv om vi manifesterer. Betyr det at vi burde manifestert hardere? At vi ikke er gode nok? Sliter vi oss ut mentalt ut for noe som ikke funker?

Vi kan også oppleve å virkelig fikse livet. Da tror vi fort at vi har kommet der vi har, fordi vi vi harmonerer så bra med universet, fordi vi er så flinke til å tenke positivt og godt. Kanskje det kan gi en blindsone, slik at vi ikke oppdager at vi blir høye på oss selv?

Gjerningsbasert religion

Enten vi fikser livet eller ikke, så er det en fare for at vi brytes ned, eller at vi ubevisst hever oss over andre. Sånn er det med alle former for religion som er basert på ting vi tenker eller gjør.

Kristne kan også la seg friste til å stole på sin egne gjerninger og moral. Men det er ikke det kristen tro handler om. Den handler om hva Jesus gjorde for oss. Dermed har vi et trosgrunnlag som gjør det mulig å bli gjort fri fra jaget etter å fikse livet på egen hånd.

Tro og bønn

Min kristne tro svarer også på underliggende lengsler som kan gjøre det fristende å tro på manifestering. Den sier derimot at bønn er å henvende seg til Gud, ikke at jeg kan manipulere universet.

De gode nyhetene

1. Kristendommen forklarer også hvorfor det er godhet og ondskap i verden. Det er godhet, fordi Gud og alt han har skapt er godt. Ondskap ble til da engler og mennesker valgte bort Gud, og korrumperer det gode som Gud har skapt.

2.  Vi har ikke kontroll, men vi står heller ikke alene i verden. Da Jesus døde og stod opp, slik det er mange historiske vitner på, overvant han ondskapen og gjenforente mennesker med Gud. Slik Jesus stod opp fra graven, skal kristne stå opp fra graven i fremtiden.

Vi er altså befridd fra å ta kontroll over egen skjebne. Jesus, som døde for oss, før vi valgte ham tilbake – og det betyr at han elsker oss veldig høyt – han har kontroll. Han vil det beste for oss, og han vet bedre enn vi selv hva vi trenger. Jesus lovet aldri at livet blir enkelt, men han har lovet å være med oss gjennom livet og inn i et nytt liv.

3. Som kristen får jeg mening og tilhørighet i livet. Gud har sagt at gjennom Jesus har han adoptert meg. Gud er min far. Gjennom bønn kan jeg snakke med ham.

Bønn handler altså om en relasjon med en som elsker oss, heller enn en teknikk for å få det vi vil ha.


Anbefalte ressurser:

Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å tro, men ikke klarer det?
Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å tro, men ikke klarer det?

Tro er overbevisning og tillit. Det påvirker først og fremst tankene og handlingene våre. Kanskje har disse en påvirkning på følelsene etter hvert, men det er ikke hovedsaken. For eksempel: Jeg tror at jeg trygt kan drikke vann fra springen i mitt nye hjem og har...

Kan man miste sin frelse?
Kan man miste sin frelse?

Hva er frelsen? Da Jesus døde på korset for ca. 2000 år siden, var det for at du skulle bli frelst. Denne frelsen innebærer at vi er frelst fra den evige død, og til fellesskap med Gud. Les også: Hva må man gjøre for å komme til himmelen? Bibelen kaller frelsen for en...

Hvorfor feirer vi pinse?
Hvorfor feirer vi pinse?

Hvis du spør fem på gata om hvorfor vi feirer pinse, vil de fleste streve med å gi svar. «Er det ikke bare en deilig langhelg i mai?» Hvorfor pinse? Vi feirer pinse for å minnes en av de viktigste hendelsene i Guds frelseshistorie. 50 dager etter at Jesus stod opp av...