=
=
[calendar id="100262"]

Samtidig tror jeg at det er noe i den kristne troen som kan gi håp, og jeg har erfart også det. Jeg tror faktisk at Navnet Jesus kan være en ressurs for god psykisk helse, og jeg håper at denne teksten kan bidra til å gi deg tro på det samme, enten du selv har erfart psykisk smerte, eller står nær noen som har det.

Hva er angst og depresjon?

Angst og depresjon, i likhet med psykisk lidelse generelt, kan se ganske ulikt ut fra person til person, og kan ha mange ulike årsaker. Likevel finnes det noen generelle tendenser: Depresjon innebærer ofte at man har negative forventninger til verden, seg selv, og til fremtiden. Dette fører ofte til en følelse av håpløshet.

Angst innebærer ofte at man frykter det usikre, og er redd for å miste kontrollen. Det interessante i denne sammenhengen er at Bibelen faktisk sier en del om disse tingene, og gir en form for veiledning til hvordan vi kan håndtere opplevelser av håpløshet og frykt.

Men først: Har Gud lovet et liv uten lidelse?

Nei. Man trenger ikke å lese langt i Bibelen for å forstå at det å være kristen ikke er noen garanti for helse, verken fysisk eller psykisk. Mange bøker i Bibelen forteller om mennesker som strevde med psykisk smerte – både i det gamle og det nye testamentet.

Noen eksempler i det gamle testamentet er Jobs bok, Klagesangene og Salmenes bok. Her leser vi om mennesker som er dypt fortvilte og som roper til Gud i desperate bønnerop. Forfatteren av Salme 6 skriver til og med at han gråter hver natt «så sengen drypper av gråt» (v.7) – det må være mange tårer det! Også det nye testamentet forteller om disipler som strever med frykt, tvil og skam.

Gudstroen er altså ingen garanti for god psykisk helse.

Kan troen likevel være til hjelp?

Ja. Forskning har funnet ut at færre kristne mennesker opplever depresjon og angst enn ikke-kristne, og at kristne som opplever dette ofte har mildere symptomer enn ikke-kristne. Det ser altså ut til at den kristne troen i noen grad kan «bedøve» psykisk smerte.

Paulus sier noe av det samme i et av mine favoritt-bibelvers: «Vi er alltid presset, men ikke knekket, vi er rådville, men ikke rådløse, forfulgt, men ikke forlatt, slått ned, men ikke slått i hjel.» (2 Kor 4,8-9). Hvordan kan dette ha seg? Jeg tror forklaringen er at vi aldri er overlatt til oss selv, og derfor heller ikke til vårt eget håp og vår egen kontroll.

Hele 365 ganger står det i Bibelen at vi ikke trenger å frykte/bekymre oss/være redde, og veldig ofte er forklaringen at Gud er med oss, for eksempel: «Frykt ikke, for jeg er med deg! Se deg ikke engstelig om, for jeg er din Gud!» (Jes 41,10). Det siste løftet Jesus gir til disiplene er det samme: «Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» (Matt 28,20).

Derfor: Når jeg fanges i håpløshet så kan jeg vite at jeg har en Gud som bærer håpet for meg. Når jeg overmannes av fremtidsfrykt eller kontrollmangel så kan jeg vite at Gud har kontroll, han har fremtiden i sine hender, og han er med meg hvert sekund. Selv om jeg ikke skjønner hvordan det skjer, så kan jeg klamre meg til Guds evige sannhet og løfte: Han vil gi meg fremtid og håp (Jer 29,11).

NB! Det er også lurt å søke profesjonell hjelp dersom du strever med langvarige eller sterke psykiske problemer. Det er ikke en motsetning mellom å lene seg på Gud OG å søke hjelp.


Kilder

Anbefalte ressurser

Støtter ikke Bibelen slaveri?
Støtter ikke Bibelen slaveri?

Hva var «slaveri» i bibelsk tid? Når vi hører ordet «slaveri», tenker vi gjerne på mennesker som ble kidnappet og tvunget til brutalt arbeid i den grusomme transatlantiske slavehandelen. Eller på de anslagsvis 50 millioner menneskene i dag som blir utnyttet til enhver...

Hva betyr det at syndens lønn er døden?
Hva betyr det at syndens lønn er døden?

Når jeg tenker på lønn, er det for det meste positivt. Det er det man får tilbake når man har gjort en jobb. Ofte kan lønnen være selve grunnen til at man tar på seg en jobb, slik at man får penger man kan bruke på noe. Hvis man ikke får lønn, vil man føle seg lurt....

Tror kristne på alt som står i Bibelen?
Tror kristne på alt som står i Bibelen?

Kristne tror at Gud først og fremst har åpenbart seg selv for oss da Jesus kom som menneske, levde, døde og stod opp. Dette er den åpenbaringen som hele Bibelen må leses i lys av. Det er ikke så vanskelig å forstå når det gjelder Det nye testamentet, som handler...